انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

معرفی پلی پروپیلن MR230C ارتقا یافته و MR240C پتروشیمی مارون

رئیس واحد پژوهش و نوآوری شرکت پتروشیمی مارون طی گفتگویی اختصاصی با روابط عمومی انجمن به معرفی 2 ماده پلی پروپیلن راندوم کوپلیمر جدید این پتروشیمی پرداخت

 

در اولین کنفرانس لوله و اتصالات پلی اولفینی 2 ماده پلی پروپیلن راندوم کوپلیمر جدید از طرف پتروشیمی مارون معرفی شد که با افزایش خواص مکانیکی جهت استفاده در کاربرد آب گرم مصرفی و سیستم های گرمایشی توسط این پتروشیمی تولید و عرضه گردیده است ، در این زمینه رئیس واحد پژوهش و نوآوری شرکت پتروشیمی مارون  طی گفتگویی اختصاصی با روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به معرفی این دو گرید پرداخت ، دکترشیبانی  ضمن معرفی این دو گرید بیان داشت:

دو گرید معرفی شده با نام های MR230C ارتقا یافته و MR240C هستند. گرید MR230C ارتقا یافته یک گرید PP-R با ویژگی های متمایز از لحاظ فرایند پذیری و خواص مکانیکی کوتاه مدت و بلند مدت است که از لحاظ کیفیت با گریدهای مطرح وارداتی برابری می کند. شروع این پروژه پس از دریافت نقطه نظرات مشتریان در رابطه با مقاومت به ضربه پایین و همچنین فرایند پذیری دشوار گرید MR230C مارون در خطوط تولیدی کارخانجات تولید لوله آغاز شد و پس از 18 ماه کار مهندسی فشرده در پتروشیمی مارون نه تنها موفق به رفع مشکلات قبلی این گرید شدیم بلکه طبق نظر مصرف کنندگان، گرید فعلی از لحاظ تمامی خواص از جمله فرایندپذیری و خواص مکانیکی مشابه گریدهای معروف وارداتی شده است.

گرید MR240C نسل جدیدی از گریدهای پلی پروپیلن با نام PP-RCT برای کاربرد در تولید لوله و اتصالات  مورد استفاده در سیستم های لوله کشی آب سرد و گرم مصرفی و همچنین سیستم های گرمایشی ساختمان است که در مقایسه با گریدهای فعلی PP-R دارای مزایای قابل توجهی است. فرمولاسیون تولید MR240C بر پایه گرید MR230C ارتقا یافته و افزودنی بتا ساز می باشد. استفاده از پایه MR230C ارتقا یافته در تولید گرید MR240C منجر به بروز مزیت هایی برای این گرید در مقایسه با سایر گریدهای PP-RCT موجود در بازار می شود که شامل: امکان تولید لوله با کیفیت در حداکثر سرعت خطوط تولید لوله، کاهش استهلاک خطوط تولید، کاهش مصرف انرژی، کاهش ضایعات خط تولید و همچنین افزایش خواص مکانیکی کوتاه مدت و بلند مدت لوله و اتصالات تولید شده است.

 

همچنین دکتر رضا شیبانی، در خصوص پیش نیاز تولید و مصرف این مواد توسط واحدهای تولیدی گفت: کارخانجات تولید لوله و اتصالات با استفاده از همان تجهیزات مورد استفاده برای گریدهای معمول می توانند از گرید MR240C نیز در تولیداتشان استفاده کنند. البته از آنجا که با این گرید می توان ضخامت لوله و اتصالات را بدون افت خواص نسبت به گریدهای رندوم معمولی کاهش داد لذا تولید کنندگان در صورت تمایل به کاهش ضخامت لوله و اتصالات تولیدی می توانند با یک تغییر جزئی و کم هزینه روی کلگی اکسترودر یا قالب تزریق، کاهشی ملموس در مصرف مواد اولیه و در نتیجه هزینه تولید خود مشاهده نمایند که البته این در نهایت منجر به کاهش قیمت محصول در کنار حفظ کیفیت برای مصرف کننده نهایی خواهد شد.

وی در خصوص مزیت این دو گرید جدید برای مصرف کنندگان بیان داشت: یکی از مهمترین مزیت های گرید MR240C این است که علاوه بر پوشش دادن کاربردهای گرید MR230C می تواند در کاربردهای گرمایشی ساختمان نیز جایگزین لوله های PEX گردد که این کار منجر به صرفه جویی در هزینه و زمان نصب تاسیسات خواهد شد. گرید MR240C نسبت به گریدهای معمولی مقاومت به ضربه به مراتب بهتری دارد. همچنین تحمل بالاتر لوله های تولید شده از این گرید در برابر فشار هیدروستاتیک باعث می شود که بتوان ضخامت لوله و اتصالات را به میزان 15 تا 25 درصد کاهش داد که این عامل باعث کاهش هزینه تولید لوله و اتصالات و همچنین افزایش ظرفیت هیدرولیکی آن می شود.

رئیس واحد پژوهش و نوآوری شرکت پتروشیمی مارون  در خصوص اخذ گواهینامه ها و آزمون های محصول جدید این پتروشیمی خاطر نشان کرد: تا کنون آزمون های کوتاه مدت روی گرید MR240C بر اساس استانداردهای رایج ISO با موفقیت به اتمام رسیده است. آزمون های بلند مدت روی لوله و اتصالات تولید شده از این گرید به منظور اخذ گواهینامه فنی طبق استاندارد ملی ایران به شماره 6314 که معادل استاندارد ISO 15874 است با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و همچنین شرکت لوله و اتصالات وحید و شرکت آذین لوله سپاهان در حال انجام است.

 

وی افزود : از اسفند 98 تولید گرید MR230C با فرمول قبلی در مجتمع مارون کنار گذاشته شد و از این تاریخ به بعد تمام تولیدات گرید پایپ مجتمع بر اساس فرمول جدید بوده است. لذا تمامی عرضه های اخیر و همچنین عرضه های آینده که با عنوان MR230C در بورس کالا عرضه می شود همان گرید ارتقا یافته  MR230Cاست.

گرید MR240C در مقیاس صنعتی در مجتمع مارون تولید شده است که پس از اخذ گواهینامه فنی به بازار عرضه خواهد شد. در این راستا پتروشیمی مارون تلاش خواهد کرد بعد از اخذ گواهینامه فنی برای گرید MR240C، عرضه مستمر این گرید را در دستور کار قرار دهد تا به دنبال آن کارخانجات تولید کننده لوله و اتصالات بتوانند برای تولید و بازاریابی لوله و اتصالات از نوع PP-RCT برنامه ریزی لازم را انجام دهند.

 

ایشان در پایان یادآور شد، رشد این صنعت در گروی تعامل نزدیک بین مجتمع های پتروشیمی و کارخانجات پایین دست این صنعت است تا ویژه سازی محصولات متناسب با نیاز مصرف کنندگان انجام شده و در نهایت محصولات جدید با کاربری برتر به مصرف کننده نهایی معرفی گردد. وی همچنین به نقش ارزشمند انجمن های تخصصی در چرخه ی بهبود و ارتقاء کیفیت محصولات اشاره کرد و افزود تعمیق این تعاملات می تواند منجر به تکمیل و ارتقاء زنجیره ارزش از تامین کنندگان مواد اولیه تا مصرف کننده نهایی شود.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت