انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

وضعیت نابسامان عرضه مواد پلی پروپیلن پایپ گرید در بورس کالا

در بازه زمانی دو ماهه اخیر عرضه ناکافی پلی پروپیلن راندوم کوپلیمر توسط پتروشیمی ها از سویی و عدم سقف رقابت برای این گرید در بورس کالا ، باعث شده تا نتایجی شگفت آور را در آمار و ارقام قیمتی این گرید شاهد باشیم تا جایی که در هفته سوم مهر ماه سال جاری رکورد 112 درصد رقابت برای پلی پروپیلن راندوم کوپلیمر یکی از پتروشیمی ها ثبت شد، از این رو برای بررسی اتفاقات اخیر و مسائل پیش رو به سراغ تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی پروپیلن رفتیم و نظرات آن ها را در پیرامون مشکلات عرضه و تقاضای این گرید پایپ جویا شدیم. در این مصاحبه با مهندس رضا حبیبی مدیر واحد تحقیقاتی و تولیدی پلی رود اتصال به گفتگو پرداختیم که در ادامه از نظر می گذرانید:
  • لطفا ابتدا خود را معرفی نمایید؟
  • اینجانب رضا حبیبی هستم مدیر واحد تحقیقاتی و تولیدی پلی رود اتصال
  • با توجه به رقابت های سنگین و قیمت های نجومی بی سابقه در خصوص گرید پلی پروپیلن شیمیایی پایپ گرید ، تحلیل جنابعالی از وضعیت عرضه و تقاضای این گرید در بورس کالا چیست؟
  • باتوجه به عدم تعادل موازنه میزان عرضه و تقاضا در بازار و همچنین عدم شفافیت در زمینه تامین خوراک و همچنین کاهش عرضه خوراک با کیفیت به واحدهای پلی پروپیلن کشور دورنمای روشنی از افزایش عرضه و متعادل شدن موازنه عرضه و تقاضا متصور نمی باشد.
  • نظر شما در خصوص تقسیم بندی بورس کالا در حوزه پلی پروپیلن به دودسته گرید نساجی و شیمیایی چیست؟
  • بنظر می رسد نام گذاری و دسته بندی مواد پلی پروپیلن که بدعتی نو در ساختار کدینگ اینگونه محصولات است نه تنها ضروریتی ندارد بلکه خود می تواند باعث ایجاد جو رقابت و افزایش قیمتها باشد.
  • مبنای قیمت گذاری مواد در بورس کالا بر اساس نرخ دلار نیمایی هفتگی یا ماهیانه می باشد آیا این مبنا با واقعیت های امروز اقتصاد کشور همخوانی دارد ؟
  • اصولا قیمت گذاری محصولات تولیدکنندگانی مانند شرکتهای پتروشیمی که صرفا با دریافت بیش از 95 درصد مواد اولیه مورد نیاز خود (خوراک) با بهای ثابت در حال فعالیت می باشند باید تابع فرمول جمع بهای تمامی نهاده های تولید ، قیمت مواد اولیه و سود باشد که تبعا قیمتی ثابت در بازه زمانی حداقل 3 ماهه است لذا روند محاسبه قیمت از طریق ورود قیمت خودساخته نیمایی که تاثیری در بهای تمام شده نداشته و صرفا باعث افزایش خطی و سرازیر کردن سودهای بی حساب و نامعقول به صندوق این مجتمع های پتروشیمی است با هیچ منطقی سازگاری ندارد. و اعمال روشهای اینگونه درحال حاضر باعث عدم ثبات در قیمت فروش محصولات تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلیمری کشور گردیده که هر هفته با کاهش عرضه و افزایش بی سابقه قیمت مواد اولیه مورد نیاز خود در بورس روبرو هستند می گردد. لذا به روشنی میتوان گفت که این روند، ناخواسته و به سرعت به تعطیلی واحد های فعال فعلی منجر خواهد شد.
  • همانطور که مستحضرید بر اساس مصوبه چهل و هفتمین جلسه کمیته تخصصی پتروشیمی مورخ 24 آبان 99، مجوز واردات پلی پروپیلن شیمیایی صادر شده است که این امر به واسطه برخی از مجتمع های پتروشیمی انجام خواهد گرفت ، اساساً چالش های پیش روی این طرح را چگونه ارزیابی می کنید؟
  • واردات پلی پروپیلن به واسطه شرکتهای پتروشیمی که خود نیز مطمئنا موظف به عرضه آن در بورس کالا خواهند بود به نظر اینجانب تنها بزرگ نمودن حلقه رانت فعلی از محصولات تولید داخل به محصولات خارجیست لذا افق روشنی را نمی بینم .
  • پیشنهاد جنابعالی به تولیدکنندگان این بخش از صنعت در خصوص برون رفت از بحران فعلی چیست؟
  • تولیدکنندگان صنعت لوله و اتصالات پلی اتیلن می توانند طی درخواستی میزان و گرید پلی پروپیلن مصرفی خود را در بازه زمانی مشخص به انجمن اعلام نمایند پس از تعیین میزان درخواست و راستی آزمایی از سوی انجمن جهت هر واحد دارای کارت بازرگانی از سوی وزارت صمت امکان ثبت سفارش و واردات در حد سهمیه تصویبی با اعمال معافیت سود و حقوق گمرکی فراهم گردد و همچنین جهت واحدهای فاقد کارت بازرگانی نیز واردات ، مجموعا از سوی شرکتهای بازرگانی دارای صلاحیت به انجام رسد .

اینجانب مطمئن هستم که اعمال شفافیت و معرفی هفتگی کلیه خریداران پلی پروپیلن با ذکر میزان خرید خود به تنهایی می تواند دست دلالان را از این بازار به ظاهر بورسی خارج نموده و رقابتهای نجومی ثبت شده که حاصل عرضه رانتی محصولات پر مصرف بورسی است و باعث عرضه همان محصول در بازار آزاد با بهای چندین برابر معاملاتی است ، تعدیل و به قیمتهای پایه نزدیک گردند.لازم به یادآوری است که روش عرضه فعلی مواد اولیه پر مصرف تنها تامین آسان اینگونه محصولات را از طریق بازار آزاد مهیا می سازد.

                

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت