مهندس صحاف امین، رئیس کمیسیون آموزش انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در گفتگو با اینپیا، با تشریح ضرورت بازطراحی رشتههای مهارتی مرتبط با پلیمر، از آغاز فرایند احیای رشته «پلاستیککار» و ایجاد مسیر آموزشی جدید برای تربیت اپراتورها و تکنسینهای صنعت خبر داد.
وی در توضیح مشکلات فعلی صنعت پلیمر گفت:«در سالهای گذشته یکی از بزرگترین چالشهای ما کمبود نیروی انسانی ماهر در سطح تکنسینی و اپراتوری بوده است. بررسیهای انجامشده در کنفرانس اقتصاد پلاستیک نیز نشان داد که در بخش تکنسینها ضعف جدی داریم و همین موضوع موجب شد به سراغ بازنگری آموزشها در سه پایه آخر هنرستانهای فنیوحرفهای برویم.»
طراحی رشته جدید برای پایههای دهم تا دوازدهم
صحاف امین اعلام کرد که با همکاری سازمان فنیوحرفهای، موسسه اندیشه برتر میران و دانشگاه صنعتی شریف، استانداردهای آموزشی جدیدی برای رشته «پلاستیککار» یا «اپراتور ماشینهای تولید محصولات پلاستیکی» تدوین شده است.
وی افزود:«آخرین سرفصل این رشته مربوط به قبل از سال ۱۳۹۰ بود و دیگر پاسخگوی نیاز صنعت نبود. بر همین اساس با تکیه بر استانداردهای کشور کانادا، محتوای آموزشی جدیدی برای سه سال پایانی دبیرستان طراحی کردیم. امروز جلسهای برگزار شد تا این محتوا در قالب قابل پذیرش وزارت آموزشوپرورش و سازمان فنیوحرفهای قرار گیرد و بتوانیم تاییدیه شورای عالی آموزشوپرورش را دریافت کنیم.»به گفته او، هدف این است که از سال تحصیلی آینده برای نخستینبار پذیرش دانشآموزان در پایه دهم این رشته آغاز شود.
ضرورت این اقدام برای صنعت پلیمر
مهندس صحاف امین با تأکید بر اهمیت این برنامه برای واحدهای تولیدی پلیمر گفت:«در حال حاضر اپراتورهای ما آموزشهای پایه صنعتی را ندیدهاند، در مباحث ایمنی و بهداشت ضعف دارند و در مستندسازی، گزارشنویسی، کنترل کیفیت و تحلیل توقفات خط تولید با کمبود جدی مهارت مواجه هستند. این مشکلات مستقیماً روی کیفیت محصول نهایی اثر میگذارد.»
او افزود:«در محتوای جدید، تمام نیازهای روز صنعت—از ایمنی و مستندسازی تا مهارتهای کنترل کیفیت—دیده شده است تا اپراتور بتواند با حداقل ریسک و حداکثر کیفیت در پای دستگاه کار کند.»
توقع صنعت از این رشته جدید
صحاف امین گفت:«نبود یک کدرشته رسمی باعث شده ورودیهای هنرستان به این حوزه بسیار محدود باشد. با ایجاد رشته جدید، هنرستانها میتوانند سالانه صدها دانشآموز را آموزش دهند و این نیروها مستقیماً وارد خط تولید شوند؛ نیروهایی که هم آموزش دیدهاند و هم توانایی کار با استانداردهای روز را دارند.»
وی ابراز امیدواری کرد که با تلاش مجموعههای درگیر، مصوبه شورای عالی آموزشوپرورش در مدت باقیمانده صادر شود تا صنعت پلیمر هرچه سریعتر از مزایای این تحول بهرهمند شود.





