انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

آغاز رقابت‌های قیمتی پتروشیمیایی‌ها

هفته گذشته دادوستدهای محصولات پتروشیمیایی بورس کالا در حالی سپری شد که در دو بازار پلیمری و شیمیایی رقابت‌های قیمتی در برخی از گریدها نمایان شد. این در حالی بود که مجموعه سیگنال‌هایی که سبب ایجاد انگیزه در بین خریداران برای ثبت سفارش خود با نرخی بالاتر از قیمت پایه می‌شوند، روندی نزولی را در پیش گرفته و تا پایان هفته افت نرخ را به ثبت رساندند.

در بازار محصولات پلیمری هر سه داده مهم معاملاتی یعنی میزان عرضه، تقاضا و حجم دادوستدها در بازار فیزیکی بورس کالا صعود‌ی شدند. به طوری که طی هفته گذشته ۸۳‌هزار و ۳۷ تن مواد اولیه پلیمری در بورس کالا عرضه شد که رشد ۱۴‌درصدی را نسبت به هفته قبل  از آن نشان می‌دهد. میزان تقاضا نیز با خیز ۵۷‌درصدی، به میزان ۷۵ هزار و ۵۰۰ تن به ثبت رسید. اگرچه این میزان از تقاضا هنوز هم به اندازه قابل قبول نرسیده است اما در شرایطی که موج جدید شیوع ویروس کرونا آغاز شده، افت بهای ارز و قیمت نفت در بازارهای جهانی و خبرهای سیاسی اخیر که همه و همه ترویج دهنده ذهنیت کاهشی در بین اهالی بازار هستند را توجیه می‌کند.  معاملات پلیمرها در بورس کالا تا اواسط هفته گذشته از آرامش نسبی برخوردار بود به طوری که عموم دادوستدها در قیمت‌های پایه یا با رقابت اندک قیمتی انجام شدند. اما در روز سه‌شنبه رقابت قیمتی بر سر خرید برخی از گریدهای پلی‌اتیلن‌ها دیده شد و این مواد اولیه تا ۴۰ درصد قیمت پایه مورد رقابت قرار گرفتند. در نهایت طی هفته گذشته به میزان ۵۴ هزار و ۳۷۷ تن از انواع مواد اولیه پلیمری مورد دادوستد قرار گرفت که در مقایسه با هفته ماقبل حکایت از رشد ۶۲ درصدی دارد. اینکه محرک‌های اصلی این بازار نوسان کاهشی را تجربه می‌کنند، فرضیه تداوم ذهنیت کاهشی در بین اهالی بازار را محتمل می‌کند. چرا که بهای ارز نوسان متمایل به کاهش آرام نرخ را تجربه می‌کند. بازارهای جهانی نفت خام نیز روند کاهشی در پیش گرفته‌اند. به طوری که نوسان بهای نفت در بازارهای جهانی سبب شد که قیمت هر بشکه نفت خام برنت در لحظه تنظیم این گزارش به ۶۲ دلار و ۶۵ سنت برسد که تغییرات روزانه منفی ۸۱/ ۰درصدی را نشان می‌دهد. همچنین تغییرات ماهانه بهای نفت نیز افت قیمت نفت را در این بازه زمانی جدی‌تر ارزیابی کرده و منفی ۷۴/ ۷ درصد کاهش قیمت را نشان می‌دهد. همچنین قیمت‌های جهانی تاثیر محدودی بر معادله کشف نرخ پایه طی هفته گذشته برجای گذاشته‌اند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مجموعه عواملی که به عنوان محرک این بازار یا تزریق تقاضا برای خرید به شمار می‌روند، قدرت چندانی برای تزریق رونق به معاملات را به همراه ندارند. مگر اینکه در روزهای آینده اتفاق‌های جدیدی رخ دهد که با توجه به آغاز موج جدید و قدرتمند شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از مشاغل از ابتدای هفته بعید به نظر می‌رسد.

 هفته‌ای کاهشی برای معاملات شیمیایی‌ها

شیمیایی‌های بورس کالا اما معاملات هفته گذشته را با افت داده‌های موثر معاملاتی به پایان رساندند. به طوری که حجم دادوستد آنها از هر دو مسیر تقاضا و میزان عرضه‌ها تحت فشار قرار گرفته و با افت  ۱۹ درصدی به میزان  ۲۵ هزار و ۴۸۲ تن به ثبت رسید. زیرا هر دو نیروی اصلی بازار یعنی عرضه و تقاضای مواد اولیه شیمیایی در هفته گذشته کاهشی شدند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت