انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

آیین نامه اجرایی کارهای سخت و زیان آور

در یکصد و بیت و نهمین نشست شورای عالی حفاظت فنی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موضوع احصاء فعالیت های سخت و زیان آور (گروه ب) موضوع بند (ب) ماده 1 آیین نامه اجرایی کارهای سخت و زیان آور مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی انجمن، شورای عالی حفاظت فنی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توجه به صیانت نیروی کار، حفظ سلامت جسمی، بهداشت روحی – روانی و شادابی و نشاط نیروی کار به عنوان ارزشمندترین سرمایه های نامشهود کشور و با هدف پیشگیری از بیماری های شغلی که سالانه به طور میانگین جان بیش از 11 هزار نیروی کار کشور را، خصوصاً در سال های آغازین بازنشستگی های پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان آوربه کام مرگ فرو می برد، سالم سازی محیط کار از آلاینده های مضر و خطرناک توسط کارفرمایان و شرکت های دانش بنیان صاحب تخصص را با همکاری وزارتین «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «صنعت، معدن و تجارت» و در تعاملی پویا با مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار و سایر وزارتخانه ها و نهادهای همکار عضو شورای عالی فنی، در دستور کار جدی قرار داده است.

بر این اساس در یکصد و بیست و نهمین نشست شورای عالی حفاظت فنی که در تاریخ 17 اسفند ماه 1394، برگزار شده بود، موضوع «احصاء فعالیت های سخت و زیان آور گروه (ب) موضوع بند (ب) ماده 1 آیین نامه اجرایی کارهای سخت و زیان آور از 1066 عنوان شغلی به 13 فعالیت کاری» به عنوان چارچوبی شفاف و غیرقابل تفسیر به منظور وحدت رویه و پرهیز جدی از هرگونه اعمال سلیقه مورد بررسی قرار گرفت.

تصمیمات متخذه به شرح زیر است:

الف- فعالیت های ذیل بند (د) ماهیتاً سخت و زیان آور بوده و با بکارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی توسط کارفرما، اگرچه صفت سخت و زیان آوری آن ها کاهش یافته وای حذف نگردیده است.

ب- در تطبیق و تشخیص مشاغل گروه (ب) توسط توسط کمیته های استانی ماهیت شغل و عدم امکان رفع صفت سخت و زیان آوری مطابق بند مذکور ملاک عمل می باشد و خارج از موارد ذیل پس از رعایت ماده 2 آئین نامه اجرایی و تبصره آن و با تأیید کمیته های استانی برابر مقررات می تواند جزو گروه (الف) محسوب گردد.

ج – مشاغل مدیریتی؛ سرپرستی؛ پشتیبانی؛ خدماتی؛ اداری؛ کارشناسی؛ نظارتی و نظایر آن ها که استمرار فعالیت فرد در خارج از محل فعالیت و به شرح شغل مشمولین گروه (ب) مشاغل سخت و زیان آور می باشد، از شمول گروه مذکور خارج است.

د- به جز کارهای در معرض پرتوهای یونساز و مواد رادیواکتیو به تشخیص سازمان انرژی اتمی که مشمول قانون حفاظت در برابر اشعه مصوب مورخ بیستم فروردین ماه 1368 مجلس شورای اسلامی و اصلاحات بعدی آن و سایر قوانین و مقررات مربوطه قرار می گیرند، فعالیت های گروه (ب) به شرح ذیل می باشند:

1. کار در معادن، اعم از تحت الارضی یا سطح الارضی که ایجاب می نماید کارگر در تونل ها و راهروهای سرپوشیده به استخراج بپردازد.

1-1. کار استخراج شامل جدا کردن یا منفجر ساختن مواد از سطح کار، حمل مواد عملیات مربوط به انفجار، اداره تأسیسات آب و برق در داخ معدن و به طور کلی هرگونه مباشرت و نظارتی که ایجاب نماید کارگر در تونل ها، راهروها یا میله های معدن انجام وظیفه نماید، می باشد.

2. کار در حفر قنوات، چاه ها، فاضلاب ها، تونل های زیرزمینی و مخازن سربسته.

3. تخلیه و حمل مواد مذاب از کوره های مشغول به کار و کار مستمر در مجاورت کوره های ذوب به نحوی که کارگر در معرض مستقیم حرارت یا یخارات زیان آور متصاعد از کوره باشد.

4. کارگری که مستقیماً و مستمراً در امر تولید در کارگاه های دباغی، سالامبورسازی و روده پاک کنی اشتغال دارد و کار مستمر در گندابروها – جمع آوری، حمل و دفن و بازیافت زباله به صورت غیرمکانیزه.

5. کارگری که مستمراً به امر جمع آوری و انتقال و انبار کردن کود (نظافت مستمر طویله، اصطبل، سالن های پرورش طیور) در واحدهای دامداری و طیور اشتغال دارد.

6. کار مستمر و مداوم در فضای باز و در ارتفاع بیش از پنج متر از سطح مبنا بر روی دکل ها، اتاقک های متحرک، دربست ها و اسکلت ها.

7. کار مداوم بر روی خطوط و پست های انتقال برق با فشار شصت و سه کیلوولت و بالاتر.

8. مشاغل شن پاشی، پخت آسفال دستی، قیرپاشی و مالچ پاشی.

9. کار در محل های با فشار محیط غیرمعمول از قبیل غواصی.

10. کار مستمر در محیط هایی با فشار صوتی بسیار بالا که امکان کنترل یا حذف آن در محیط یا حفاظت از دستگاه شنوایی با وسایل حفاظت فردی امکان پذیر نمی باشد.

11. کار در امور سمپاشی باغات و اشجار و مزارع و ضدعفونی اماکن و طویله ها و آشیانه های مزغداری در زمان سمپاشی.

12. کارگری که مستقیماً در امر تولید و ترکیب سموم و حشره کش ها در زمان انجام کار اشتغال دارد.

13. کار با وسایل دارای ارتعاش که با وجود رعایت مقررات حفاظت فنی و ایمنی در حد غیرمعمول باشد و برای سلامتی کارگر زیان آور باشد.

هـ – با توجه به ظرفیت مذکور در آئین نامه در صورت ضرورت و پیشنهاد کمیته های استانی هر شش ماه یکبار فعالیت های مصوب فوق قابل طرح در شورای عالی حفاظت فنی خواهد بود.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت