انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

اتیلن غرب، سرنوشت پس از آتش

گرمای تابستان امسال با وقوع آتش سوزی های متعدد در صنعت پتروشیمی کشور دو چندان شد، با وجود اینکه آتش سوزی ها توانستند یک تنه خسارت های چند صد میلیونی به کشور وارد کنند، در نهایت ریشه اصلی بروز این حوادث توسط مسئولان مربوطه بررسی و اعلام نشد.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از ایسنا، مردادماه امسال با حادثه آتش‌سوزی لوله پلی‌ اتیلن غرب کشور در شهرستان پلدختر آغاز شد. حادثه ای که فرماندار این شهرستان یک روز بعد از حادثه اعلام کرد که جای هیچ‌گونه نگرانی نیست و تاکید کرد که علت حادثه هنوز مشخص نیست اما اکیپ‌ها در منطقه حاضر هستند تا خط لوله را فعال کنند و امروز احتمال فعال شدن آنها وجود دارد.

 

نورالدین درمنان تعداد مجروحان را 12 اعلام کرده و گفته بود 20 نفر به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند، اما آمار رسمی همان 12 نفر است که دچار سوختگی سطحی شده و همه مداوا شده‌اند.

 

در همان روز عبدالحسین بیات،  قائم مقام مدیرعامل شرکت پتروشیمی در طرح اتیلن غرب اعلام کرد حادثه آتش سوزی در مسیر این خط لوله، بطور کامل مهار و هم اکنون بازسازی بخش حادثه دیده این خط درحال انجام است. بخش آسیب دیده خط که در حدود ١٢ متر است، پس از سردشدن و تخلیه کامل اتیلن موجود در آن و فراهم شدن شرایط و همچنین پس از تائید نهایی از سوی همکاران HSE، به سرعت تعویض و قابل بهره برداری خواهد شد.

 

بیات در حالی علت حادثه را ریزش کوه و و رانش زمین اعلام کرد که رضا آریایی،مدیرکل مدیریت بحران لرستان در همان روز پس از حادثه تاکید کرد علت انفجار معلوم نیست و رانش پس از انفجار لوله پلی‌اتیلن ایجاد شده است.

 

با وجود اینکه مسولان از رفع مشکل لوله پلی اتیلن غرب در یک روز بعد از حادثه آتش سوزی خبر داده بودند،در نهایت نظرعلی سهرابی،مسئول ایستگاه پلی اتیلن غرب کشور از رفع مشکل این خطوط خبر داد و گفت ساعت 2 بامداد امروز مشکل به طور کامل رفع و خطوط لوله انتقال فعال شد.در حال حاضر فشار گاز بالاست و مشکلی از این بابت نداریم و پتروشیمی‌ها در حال فعالیت هستند.

 

فعالیت خط لوله پلی اتیلن غرب در حالی آغاز شد که همچنان علت وقوع آن در هاله ای از ابهام قرار داشت و عبدالحسین بیات، قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در طرح خط لوله اتیلن غرب اعلام کرده بود  اکنون آثار و ابعاد حادثه ثبت و ضبط می شود و پس از جمع آوری اطلاعات و پایان عملیات بازسازی، دلیل حادثه بررسی خواهد شد؛ به هر حال آنچه مسلم است دلیل حادثه را باید در عوامل بیرونی تحمیل شده به خط لوله اتیلن غرب جستجو کرد و نه در خود خط لوله اتیلن غرب و متعلقات و زیر مجموعه های آن.

 

چندی بعد نیز علی محمد بساق زاده،مدیرکنترل و تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی رعایت نکردن مسائل ایمنی را مهم‌ترین عامل حوادث صنعت پتروشیمی اعلام کرده و گفته بود اگر استانداردها و دستورعملهای اچ‌اس‌ای رعایت می‌شد شاهد بروز این حوادث نبودیم.

 

با وجود اینکه حدود دو ماه از بروز حادثه آتش سوزی لوله پلی‌ اتیلن غرب کشور گذشته است و  برخی شرکت ملی صنایع پتروشیمی را مقصر شمردند و برخی انگشت اتهام را به دلیل بی‌توجهی به الزامات ایمنی در پتروشیمی‌های خصوصی‌شده به سمت بخش خصوصی نشانه رفتند دلایل بروز این حادثه هنوز به طور دقیق اعلام نشده است و هیچ بعید نیست در صورت عدم ریشه یابی این دست از حوادث شعله های آتش مجددا صنعت پتروشیمی کشور را در کام بگیرند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت