انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

تصمیمات جدید برای تجارت

معاون اقتصادی رئیس جمهور در ابلاغیه ای ۱۴بندی تصمیمات جدید ارزی و تجاری ستاد هماهنگی اقتصادی دولت را ابلاغ کرد. بر اساس این ابلاغیه، تکالیف دو ضلع دولت و بانک مرکزی از یکسو و واردکنندگان و صادرکنندگان از سوی دیگر در موضوع تهاتر و مکانیزم واردات در مقابل صادرات مشخص شده است.

این دستورالعمل در حالی از سوی محمد نهاوندیان ابلاغ شده که در هفته ای که گذشته بسته جدید رفع تعهد ارزی صادرکنندگان ابلاغ شد و امکان استفاده از ارز متقاضی و واردات بدون انتقال ارز به تجار داده شد و از سوی دیگر شرایط برای واردات در مقابل صادرات برای فعالان اقتصادی فراهم آمد، تا به این ترتیب بخشی از مطالبات بخش خصوصی در بسته جدید دولت لحاظ شود. براساس این ابلاغیه وزارت صمت مسوول مدیریت ثبت سفارش بر اساس اولویت بندی کالایی است. از سوی دیگر واردکنندگان می توانند ارز موردنیاز خود را از محل ارز حاصل از صادرات که به بانک مرکزی و صرافی های مجاز فروخته می شود تامین کنند.

برای دریافت فایل اصلی نامه اینجا کلیک کنید

ابلاغیه معاون اقتصادی

محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهور در نامه ای به وزرای صنعت، اقتصاد، نفت، امور خارجه، کشاورزی، بهداشت و رئیس کل بانک مرکزی، جزئیات تصمیمات ارزی ستا د هماهنگی اقتصادی دولت را که به تایید رئیس جمهور رسیده است را ابلاغ کرد. این دستورات به این شرح است:

۱- وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مسوول تجارت خارجی کشور، بر مبنای برآورد درآمد ارزی کشور که در ستا د هماهنگی اقتصادی دولت تعیین می‎شود، باید اقدام به مدیریت ثبت سفارش بر اساس اولویت بندی کالایی کند. ارز موردنیاز واردات از روش های زیر از جمله ارز حاصل از صادرات تامین می شود.

۱-۱- واردکننده می تواند ارز موردنیاز خود را از محل ارز حاصل از صادرات که به بانک مرکزی، بانک ها و شبکه صرافی های مجاز در نظام یکپارچه معاملات ارزی (سامانه نیما) فروخته می شود، تامین کند. کلیه صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، فرآورده های نفتی و فولادی مکلفند ارز حاصل از صادرات خود را به بانک مرکزی (سامانه نیما) عرضه کنند. سایر صادرکنندگان نیز می توانند ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه کنند. واردات کالاهای اساسی، ضروری، مواد اولیه و تجهیزات تولید، از محل این منابع و درآمدهای ارزی نفت و گاز تامین می شوند.

۲-۱- واردکننده می تواند ارز موردنیاز خود را از محل ارز صادرکنندگان (خود یا غیر) به میزان کوتا ژ صادراتی به شکل واردات در برابر صادرات یا تهاتر تامین کند. ثبت تمامی اطلاعات مربوط به گردش ریالی و نرخ ارز مورد معامله در سامانه جامع تجارت ضروری است و اطلاعات مورد نظر از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت برخط در اختیار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار می گیرد. تبصره یک: این روش برای پروانه های صادراتی سال ۱۳۹۸ و بعد آن و منوط به ثبت اظهار صادرکننده مبنی بر در اختیار داشتن ارز مربوط به پروانه صادراتی در سامانه جامع تجارت امکان پذیر خواهد بود. تبصره ۲: روش جاری تهاتر تحت مدیریت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایمیدرو، با هماهنگی بانک مرکزی ادامه می یابد.

۳-۱- واردکننده می تواند از محل ارز خود یا اشخاص دیگر، با ثبت اطلاعات مربوط به گردش مالی ریالی واردکننده و فروشنده ارز در سامانه جامع تجارت نسبت به خرید ارز منوط به تعهد طرفین معامله بر اساس وجود و تامین ارز مورد مبادله اقدام کند. همچنین واردات ماشین آلات و مواد اولیه موضوع سرمایه گذاری خارجی از طریق ثبت سفارش از محل منابع ارزی سرمایه گذار خارجی با مجوز سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی ایران صورت می گیرد.

۴-۱- واردات از محل قراردادهای بیع متقابل و IPC نفتی یا روش های اعتباری مرسوم، طبق مقررات جاری انجام خواهد گرفت.

۲- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در کوتا ه ترین زمان ممکن بر مبنای ثبت سفارش های دریافت شده موضوع موارد بند یک، نسبت به صدور گواهی ثبت آماری در سامانه جامع تجارت اقدام کند.

۳- واردکننده موظف است تعهدات لازم به منظور واردات کالا به کشور را به بانک عامل ارائه دهد.

۴ – ارز حاصل از صادرات باید ظرف چهار ماه از زمان صدور به یکی از روش های مرتبط بند یک به چرخه اقتصادی کشور بازگردد. موارد استثنا توسط وزارت صمت تعیین می شود.

۵- واردات مواد اولیه به صورت ورود موقت صرفا پس از انجام ثبت آماری در سامانه جامع تجارت و اعلام ارزش و مقدار آن توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران مجاز است و پروانه صادراتی از این محل حق واگذاری بابت واردات ندارد و صادرکننده صرفا به میزان ما به التفاوت واردات و صادرات، متعهد به بازگشت ارز با روش های مربوطه در بند یک به چرخه اقتصادی کشور است.

۶- گمرک جمهوری اسلامی ایران پروانه های صادراتی از سرزمین اصلی به مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی که برای مصرف در منطقه استفاده می شوند، را از گزارش آماری صادرات کشور حذف کند و دارندگان این پروانه ها حق واگذاری آن را ندارند. همچنین در صورت صادرات کالا از سرزمین اصلی به مناطق یادشده و از آنجا به خارج از کشور، صادرکننده متعهد به بازگشت ارز حاصله با روش های مرتبط بند یک به چرخه اقتصادی کشور است.

۷- به استثنای مواردی که مطابق قانون مجاز تعیین شده است، گمرک جمهوری اسلامی ایران باید صرفا به آن دسته از کالاهای وارداتی که ثبت سفارش آنها دارای اعلامیه تامین ارز است، اجازه ترخیص بدهد.

۸- واردات در مناطق آزاد، تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی مطابق قوانین و مقررات جاری صورت می پذیرد.

۹- نهادهای نظارتی، انتظامی و امنیتی ضمن شناسایی دلالان و واسطه های غیرمجاز در تمامی بازارها به ویژه بازارهای مجازی و همچنین انبارهای عمده نگهداری کالاهای قاچاق برخورد جدی داشته و متخلفان را به قوه قضائیه معرفی می کند.

۱۰- مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی، بر اجرای کامل و موثر قانون مبارزه با پولشویی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کل کشور و توسط کلیه اشخاص مشمول از جمله بانک ها، موسسات مالی، شهرداری ها و ثبت اسناد بر اساس مصوبات شورای عالی مبارزه با جرایم پولشویی و تامین مالی تروریسم، نظارت کامل و دقیق اعمال کند.

۱۱- وزارت نفت مکلف است با همکاری وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان برنامه و بودجه، خزانه داری کل کشور و گمرک جمهوری اسلامی ایران نسبت به تدوین مقررات لازم برای تهاتر نفت خام و میعانات گازی با کالاهای اساسی، ضروری و مواد اولیه و تجهیزات موردنیاز برای تولید اقدام کند.

۱۲- وزارت امور خارجه با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سایر دستگاه های مرتبط برای آزادسازی منابع مسدودی ارزی در خارج از کشور به طور جدی تلاش مستمر کند.

۱۳- سازمان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز ملی فضای مجازی با توجه به شرایط جنگ اقتصادی ضمن ایجاد فضای رسانه ای مثبت و مناسبت، نسبت به اطلاع رسانی لازم در جهت کاهش التهابات در بازارهای ارز و کالا و تشویق سرمایه گذاری و اشتغال اقدام و از هر گونه القای کمبود کالا و بی ثباتی قیمت ها خودداری کنند.

۱۴- تبادل هرگونه اطلاعات در فرآیند تجارت خارجی با واردکنندگان و صادرکنندگان توسط کلیه دستگاه های مسوول، صرفا از طریق سامانه جامع تجارت صورت گرفته و این سامانه باید اطلاعات موردنیاز دستگاه های مربوطه را به صورت برخط و سیستمی ارسال و دریافت کند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت