انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

Iranian Association of PE Pipe & Fitting Producers

همه چیز درباره مجتمع پتروشیمی مهاباد

مجتمع پتروشیمی مهاباد یکی از طرحهای پتروشیمی ١٢ گانه در امتداد خط لوله اتیلن غرب است و این طرح از دیماه پارسال تولید خود را آغاز کرده و تاکنون چند محموله از محصولات این پتروشیمی به خارج از ایران صادر شده است.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به نقل از خبرگزاری شبستان، شرکت پتروشیمی مهاباد‌‌‌‌‌‌ به منظور توسعه تولیدات پتروشیمیایی در کشور و ایجاد کار و اشتغال و تولید مولد و همچنین توسعه صادرات پترو شیمیایی و استفاده بهینه از منابع گازی کشور و ایجاد ارزش افزوده بر روی سرمایه‌های ملی با مشارکت پتروشیمی ایران و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شکل گرفته است. این شرکت به شماره ثبت 244289 در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری به ثبت رسیده است.

 

بنابراین گزارش، طرح احداث شرکت پتروشیمی مهاباد در سال1381 تصویب و این شرکت در سال 1384 با شماره 244289 در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری به ثبت رسید. فعالیتهای مهندسی طرح در سال 1386 و کارهای ساختمانی آن در اوایل سال 1389 آغاز گردید. برنامه اتمام عملیات نصب و ساختمان و  راه اندازی طرح نیمه دوم سال 1394 است.

 

این گزارش می افزاید: مجتمع پتروشیمی مهاباد با حضور رئیس جمهور، وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مسئولان استان آذربایجان غربی 11 خرداد به طور رسمی گشایش یافت. مجتمع پتروشیمی مهاباد‌‌‌‌‌‌ به منظور توسعه تولیدات پتروشیمیایی در کشور و ایجاد کار و اشتغال و تولید مولد و همچنین توسعه صادرات پترو شیمیایی و استفاده بهینه از منابع گازی کشور و ایجاد ارزش افزوده بر روی سرمایه‌های ملی با مشارکت پتروشیمی ایران و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شکل گرفته است.

 

مجتمع پتروشیمی مهاباد یکی از طرحهای پتروشیمی ١٢ گانه در امتداد خط لوله اتیلن غرب است و این طرح از دیماه پارسال تولید خود را آغاز کرده و تاکنون چند محموله از محصولات این پتروشیمی به خارج از ایران صادر شده است. پتروشیمی مهاباد با ظرفیت قابل قبولی درحال فعالیت است و محصولات تولیدی این طرح پتروشیمی در داخل و خارج فروخته می شود و پتروشیمی مهاباد نیز مانند اغلب مجتمع های پتروشیمی کشور حدود ٧٠ درصد فروش خارجی و ٣٠ درصد عرضه داخلی دارد. مجتمع پتروشیمی مهاباد قادر است سالانه ٣٠٠ هزار تن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین و ٣٠ هزار تن بوتن ١ را تولید کند. مواد اولیه مورد نیاز این مجتمع پتروشیمی سالانه حدود ٣٢۴ هزار تن اتیلن است که از طریق خط لوله  اتیلن غرب از عسلویه به این مجتمع منتقل می شود.

 

یادآور می شود: محصولات عمده‌ای که توسط واحدهای صنایع پتروشیمی ایران تولید می‌شوند عبارتند از کودهای شیمیایی، اوره، فسفات دی‌آمونیم، کودهای مخلوط نیترات آمونیم، مواد اولیه پلاستیک، پی ـ وی ـ سی و دی ـ او ـ پی، مواد شیمیایی نظیر اسید سولفوریک، اسید کلریدریک، آمونیاک، گوگرد، دوده و… با این حال، این محصولات در مقایسه با ده ها هزار مشتقی که از نفت و گازهای طبیعی به کمک تکنولوژی پیشرفته پتروشیمیایی بدست می‌آید، بسیار اندک بوده، نشان می‌دهد که همت و تلاش بیشتری در این زمینه باید بکار برد تا به واقعیت نزدیکتر شد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتس آپ
تلگرام
لینکداین
ایمیل

موضوعات مرتبط

عضویت در انجمن

کلیه فعالین در عرصه صنعت پلاستیک وپلیمر با داشتن شرایط زیر می توانند به عضویت انجمن در آیند دسترسی به فرم عضویت از طریق لینک زیر امکان پذیر است

اشتراک در خبرنامه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

پست الکترونیک خود را وارد نمایید و روی ارسال کلیک نمایید .

ثبت نام در وب سایت